Najstarszy
parowóz
to czeski parowóz 313.432 zbudowany w 1904 roku.
Najszybszy parowóz
to węgierska maszyna 242.001 w obudowie aerodynamicznej, która podczas
jazdy próbnej osiągnęła prędkość 152km/h. Prędkość konstrukcyjna tego parowozu
wynosi 120km/h. Prędkość 130km/h osiągają Pm36-2 i 01 509. Parowóz 01 509
jest opalany nie węglem, a mazutem. Ma moc 2.240 PS.
Najkrótszy parowóz
to TKt48-191 o długości 14.200mm. Parowóz 241.001 ma 14.275mm.
Najdłuższy parowóz
to niemiecki 01 509 o długości 23.940 mm
Najcięższy
parowóz to niemiecki 01 509 o 108,9 ton (bez tendra).
Najlżejszy
parowóz to 313.432 o masie parowozu próżnego ok 30 ton.
Wolsztyńskie zestawienie: największy,
najszybszy,
naj...
znajdziesz tutaj.
Parowóz Ty2-953 z Chabówki to niemiecka
konstrukcja serii BR52 tzw. - Kriegslok = Lokomotywa wojenna. Na tegorocznej
paradzie serię BR52 reprezentuje także parowóz 52 8177 z Berlina. więcej
Parowozy 242.001, 313.432, TKt48-191 to
tzw. parowozy "kuse", tendrzaki. Nie mają one tendra, a zapas wody i węgla
znajduje się na samym parowozie. Mogą one jeździć w obu kierunkach z tą
samą prędkością. Parowozy, które posiadają tender, wagon specjalnej konstrukcji
do przewozu węgla i wody dla parowozu, mogą poruszać się jadąc tendrem
na przodzie tylko z prędkością do 50km/h. Wolsztyńska obrotnica o średnicy
20,5 m.
więcej
W polskich oznaczeniach parowozów litera
O
oznacza parowóz osobowy, T parowóz towarowy,
P
parowóz pospieszny. więcej
Parowóz pospieszny rozwijający duże prędkości
(100km/h i więcej) ma koła o większej średnicy, niż parowóz towarowy. Parowóz
towarowy ma jednak więcej osi napędnych (kół), aby móc ciągnąć ciężkie
składy towarowe.
Zapas wody 25m3 wystarcza do przejechania
ok 100 - 150km, a 12 ton węgla wystarczy na 300 - 400km. Zapas wody w tendrze
może się wahać od 7m3 (TKi3) do 32m3 (Pm36). Dla porównania do wanny wlewamy
średnio 200 litrów. Obecnie czynne żurawie wodne znajdują sie tylko w Wolsztynie
i Poznaniu. Podczas przejazdów specjalnych z dala od Wolsztyna i
Poznania wodę dla parowozu musi dowozić w cysternie straż pożarna.
Sprawność maszyny parowej wynosi maks.
8%. Niezależnie od ilości przejechanych kilometrów każdy parowóz musi być
poddany raz na 6 lat naprawie głównej.
więcej
Wodę do tendra wlewa się za pomocą tzw.
żurawia wodnego. Aby zapobiec osadzaniu się kamienia do wody dodaje się
sodę kaustyczną, tak jak do pralki dodaje się środki zmiękczające wodę.
więcej
W normalnej eksploatacji raz rozpalony
ogień w palenisku parowozu utrzymywany jest przez 30 dni. Od momentu rozpalenia
do uzyskania odpowiedniego ciśnienia pary umożliwiajacego jazdę parowozu,
w zależności od jego wielkości, musi minąć nawet do 12 godzin. Po 30 dniach
eksploatacji każdy parowóz musi być wygaszony celem wymycia kamienia kotłowego.
Kiedy widzisz na stacji jadący parowóz
ze świecącym się tylko jednym światłem z przodu i z tyłu nie oznacza to
wcale, że przepaliła się żarówka. Zapalone tylko jedno światło sygnalizuje
wykonywanie jazdy manewrowej. Wolsztyńska Parowozownia liczy sobie już
103 lata. więcej
Parowozowy "garaż" to tzw. szopa, hala
wachlarzowa, mieszcząca 8 parowozów więcej
W Wolsztynie znajduje się ponad 30 parowozów.
Pomimo swego wieku część z nich jest nadal sprawna. więcej
Wolsztyńska Parowozownia obsługuje jako
jedyna w Europie planowe pociągi osobowe. Każdego dnia wolsztyński parowóz
wyrusza dwa razy w trasę Wolsztyn - Poznań - Wolsztyn. więcej
Opracował
Wojtek
Lis