Najstarszy parowóz
to Ol12-7 z 1912 roku.
Najszybszy parowowóz
to 18 201 rozwijający prędkość 180km/h. Jest
on opalany nie węglem, a mazutem i ma moc 2.149 PS.
Najkrótszy parowóz
to TKh 05353 o długości 9.170mm.
Najdłuższy parowóz
to słowacki Albatros 498.104 ma długość 25.500mm.
Najcięższy
parowóz to słowacki Albatros 498.104
o wadze służbowej 203 ton z tendrem.
Najlżejszy
parowóz to TKh05353 o masie służbowej 44,400 tony.
Wolsztyńskie zestawienie: największy,
najszybszy,
naj
...
znajdziesz tutaj.
Parowozy "kuse", tendrzaki, nie mają tendra,
a zapas wody i węgla znajduje się na samym parowozie. Mogą one jeździć
w obu kierunkach z tą samą prędkością. Parowozy, które posiadają tender,
wagon specjalnej konstrukcji do przewozu węgla i wody dla parowozu, mogą
poruszać się jadąc tendrem na przodzie tylko z prędkością do 50km/h. Wolsztyńska
obrotnica o średnicy 20,5 m.
więcej
W polskich oznaczeniach parowozów litera
O
oznacza parowóz osobowy, T parowóz towarowy,
P
parowóz pospieszny. więcej
Parowóz pospieszny rozwijający duże prędkości
(100km/h i więcej) ma koła o większej średnicy, niż parowóz towarowy. Parowóz
towarowy ma jednak więcej osi napędnych (kół), aby móc ciągnąć ciężkie
składy towarowe.
Zapas wody 25m3 wystarcza do przejechania
ok 100 - 150km, a 12 ton węgla wystarczy na 300 - 400km. Zapas wody w tendrze
może się wahać od 7m3 (TKi3) do 32m3 (Pm36). Dla porównania do wanny wlewamy
średnio 200 litrów. Obecnie czynne żurawie wodne znajdują sie tylko w Wolsztynie
i Poznaniu. Podczas przejazdów specjalnych z dala od Wolsztyna i
Poznania wodę dla parowozu musi dowozić w cysternie straż pożarna.
Sprawność maszyny parowej wynosi maks.
8%. Niezależnie od ilości przejechanych kilometrów każdy parowóz musi być
poddany raz na 6 lat naprawie głównej.
więcejWodę
do tendra wlewa się za pomocą tzw. żurawia wodnego. Aby zapobiec osadzaniu
się kamienia do wody dodaje się sodę kaustyczną, tak jak do pralki dodaje
się środki zmiękczające wodę.
więcej
W normalnej eksploatacji raz rozpalony
ogień w palenisku parowozu utrzymywany jest przez 30 dni. Od momentu rozpalenia
do uzyskania odpowiedniego ciśnienia pary umożliwiajacego jazdę parowozu,
w zależności od jego wielkości, musi minąć nawet do 12 godzin. Po 30 dniach
eksploatacji każdy parowóz musi być wygaszony celem wymycia kamienia kotłowego.
Kiedy widzisz na stacji jadący parowóz
ze świecącym się tylko jednym światłem z przodu i z tyłu nie oznacza to
wcale, że przepaliła się żarówka. Zapalone tylko jedno światło sygnalizuje
wykonywanie jazdy manewrowej. Wolsztyńska Parowozownia liczy sobie już
106 lata. więcej
Parowozowy "garaż" to tzw. szopa, hala
wachlarzowa, mieszcząca 8 parowozów więcej
W Wolsztynie znajduje się ponad 30 parowozów.
Pomimo swego wieku część z nich jest nadal sprawna. więcej
Wolsztyńska Parowozownia obsługuje jako
jedyna w Europie planowe pociągi osobowe. Każdego dnia wolsztyński parowóz
wyrusza w trasę Wolsztyn - Poznań - Wolsztyn.
więcej
Opracował
Wojtek
Lis
|